AXIVATION CHALLENGE 2018 – een korte terugblik

DSC00103

AXI zet zeer bewust in op het talent van haar medewerkers. Via de organisatie van een contest bieden we alle medewerkers de kans om boven zichzelf uit te stijgen. Tijdens de AXIVATION CHALLENGE 2018 die plaatsvond op vrijdag 14 september 2018 namen vijf teams het tegen elkaar op.

Aan een uitgebreid publiek presenteerde elk team een innovatief concept waar ze gedurende enkele maanden samen – én met de klant – aan gewerkt hadden. Ieder team kreeg 15 minuten tijd om AXI collega’s, externe jury, klanten en partners te overtuigen.

De challenge

De oproep die de organisatoren van de AXIVATION CHALLENGE een paar maanden geleden lanceerde was meer dan gewaagd: werk samen met een klant naar keuze een mooie, innovatieve business case uit waarbij je optimaal inzet op de wensen van de klant én de mogelijkheden van de gebruikte nieuwe technologie. En last but not least, verduidelijk de business case in een verhelderende whitepaper.

AXI gaf aan de teams een paar maanden de tijd én de resources om samen met collega’s uit verschillende afdelingen een uniek concept uit te werken. Het hele proces was zeer intensief en kostte bloed, zweet en tranen. Maar … in the end kwam elk team met een fantastische case naar het event. Mission Accomplished!

Tijdens de opening van de challenge benadrukte Björn Vergaelen, Innovatie Manager bij AXI: ‘innovatie is geen doel op zich’.

Uiteindelijk is het ultieme doel van de gebruikte innovatieve technologie om de klant future-proof oplossingen te kunnen aanreiken, volledig in lijn met zijn business processen die we vooraf nauwgezet in kaart brengen. Een meerwaarde voor AXI én een meerwaarde voor de klant.

Kennismaking met de vijf AXI teams

MyCoachBot – Where coaches and machines partner up

Introductiefilmpje

Business Case in samenwerking met PeakLevel (een bedrijf gespecialiseerd in de coaching van sporters, teams en bedrijven)

Leander Smet en Michael Schoenmaekers, twee gepassioneerde sporters, bedachten MyCoachBot. Een app die persoonlijke coaching toegankelijk moet maken voor de recreatieve sporter én daarnaast ook de professionele coach kan bijstaan. Dat laatste kan door die coach een platform aan te bieden waar atleet en coach met elkaar kunnen communiceren. De app gaat veel verder dan de standaard aangeboden sport apps (Runtastic, Tridot, Freeletics running): door realtime data (hartslag, snelheid, slaap, cadans …) te analyseren, kunnen trainingsschema’s geoptimaliseerd worden. Sporters & atleten kunnen 24/7 vragen stellen aan de chatbot over voeding, geplande trainingen, stretch oefeningen …

Kortom, MyCoachBot herkent dieperliggende patronen en kan het trainingsschema hier volledig, en op het juiste moment, op aanpassen.

#DeepLearning #NaturalLanguageProcessing #Chatbot #Dialogflow

Kwaliteitscontrole-procesoptimalisatie door Augmented Reality technologie

Introductiefilmpje

Business Case i.s.m. Van de Velde (een beursgenoteerd bedrijf dat luxueuze lingerie op de markt brengt)

Nadine de Jong , Mels Borburgh en Walter Westhoff vroegen zich het volgende af:
Wat als je de kracht van Augmented Reality kunt gebruiken bij de kwaliteitscontrole van een eindproduct of halffabricaat? Richt eenvoudig de camera van een mobiel device op een eindproduct en zie direct of het aan de kwaliteitseisen voldoet en zo niet: zie meteen welke kwaliteitseis niet voldoet en in welke mate. Dankzij de revolutionaire Augmented Reality Technologie kun je zien waar de kwaliteitsnormen (maten, kleuren, vormen) worden overschreden zonder het product aan te raken.

En zo ontstond hun project dat ze met de naam AR-QC (Augmented Reality – Quality Check) doopten. Met de business case is nagegaan of het kwaliteitscontroleproces sneller kan worden uitgevoerd, door minder mensen en objectiever. Kortom, is de AR technologie in staat om deze behoeften in te vullen?

#AugmentedReality #GoogleARCoreSDK

Van developer easy naar klant easy chatbot

Introductiefilmje

Business Case i.s.m. Intergamma & Vlaams Departement Jeugd, Cultuur en Media

Karel Moeremans en Yannick Staels bedachten de virtuele assistent als extra hulp bij de dienstverlening binnen organisaties. Ze maakten gebruik van het Oracle Mobile chatbot framework.

De virtuele assistent kan op verschillende afdelingen binnen een organisatie worden ingezet om zowel medewerkers als klanten optimaal te ondersteunen. De functionaliteiten van zo’n chatbot zijn zeer uitgebreid.

Via hun demo bood de virtuele assistent hulp binnen een HR afdeling. Denk hierbij aan medewerkers die diverse documenten wensen aan te vragen, een vergaderruimte willen reserveren, een opleiding willen boeken, broodjes willen bestellen. Maar ook nieuwe medewerkers kunnen via de chatbot wegwijs worden gemaakt.

#OracleMobile #Chatbot # NaturalLanguageProcessing #YAML-flow

Open Source Application Log Platform

Business Case i.s.m. DIPLAD (het ICT bedrijf van de Orde Van Vlaamse Balies)

Pieter Vunckx, Kurt Van Meerbeeck, Eline Mack en Lorenz Cambré bedachten en business case rond het steeds groeiend gebruik van API based applicaties.

Met de komst van recente HTML5/javascript frameworks en mobiele applicaties is er een verschuiving in architectuur ontstaan: de API based (of API first) architectuur. In tegenstelling tot de monolitische sessie-gebaseerde webapplicaties, bestaat een API based applicatie uit vele individuele losgekoppelde componenten gespreid over diverse servers.

Al deze componenten genereren lokaal grote hoeveelheden aan log-informatie. Het is dan ook een tijdrovende uitdaging om fouten snel en efficiënt te detecteren in een applicatie, performance te monitoren en audits te kunnen uitvoeren (essentieel in het kader van GDPR). En hoe kan de performance worden gemonitord?

Het opzetten van een centraal open source log management systeem was dan ook de uitdaging voor dit team.

Door gebruik te maken van open source componenten kan een laagdrempelige en budgetvriendelijke oplossing worden aangeboden voor o.a. infrastructure & capacity management, service monitoring, application monitoring en security monitoring.

#opensource #Beats #ElasticSearch #Logstash #Kibana #MachineLearning

PigChain –-Restore faith in pigs

Introductiefilmpje

Business Case i.s.m. Westvlees (Belgian Pork Group)
Jan Smets, Kristof Bellens en Wouter Van Huffel werkten voor hun business case intensief samen met Westvlees. Via blockchain technologie willen ze ervoor zorgen dat voedselfraude niet langer mogelijk is.
De blockchain oplossing – op basis van het Ethereum netwerk – die zij bedachten biedt zowel voor de vleesverwerkende industrie als voor de consument 4 belangrijke voordelen:
  • Traceerbaarheid: waar komen de ribbetjes op mijn bord vandaan?
  • Transparantie: geen geheimen in de volledige keten, elke stap in de keten wordt vastgelegd
  • Openbaarheid: alle stappen kunnen door iedereen geraadpleegd worden
  • Onwijzigbaarheid: eens een stap in de keten is vastgelegd, kan deze niet meer worden gewijzigd.
#blockchain #Ethereum #SmartContracts #InterPlanetaryFileSystem 

En the winner is …

Elk team was uiteindelijk een ‘winner’ maar een challenge kan niet eindigen zonder een echte winnaar.
De jury hield rekening met volgende 3 criteria:
  • het schrijven van een duidelijke whitepaper. Alle deelnemers – zowel jury als publiek – kregen de vraag om vooraf de whitepapers goed door te lezen
  • het uitwerken van een business case, samen met een klant. Alle variaties tussen een concept en een werkende oplossing waren toegelaten
  • Het presenteren van de case

Het verdict van de externe jury

DSC00264

Voor de externe jury werd beroep gedaan op de deskundigheid van Christiaan Mourik, Head of Technology bij De Bijenkorf, Kees Velthuijs, docent ICT&Business en ICT&Software aan de Fontys hogeschool (NL), Guy Hendrickx van Cereus, Guy Wygaerts van Indufin en Koen Pellegrims van Flow Pilots.

De externe jury was het er na een stevig beraad over eens. De business case rond blockchain – in samenwerking met Westvlees – was de case die het meeste potentieel had. Jan Smets, Kristof Bellens en Wouter Van Huffel mogen dankzij hun overwinning op studiereis naar Oracle Open World, IBM Watson of de grootste retail beurs in New York, NRF.

Ben Vanpoucke, IT Manager bij Westvlees, die voor deze gelegenheid present was samen met collega Gregory Pyck, spraken lovende woorden over AXI en het uitgewerkte concept. ‘Reeds jarenlang is AXI onze IT partner en kunnen jullie onze behoeftes vertalen in mooie software oplossingen. De blockchain toepassing die we vandaag gezien hebben overtreft onze verwachtingen. Knap werk!

AXI publieksprijs

DSC00252

Ook de aanwezige AXI medewerkers konden hun stem uitbrengen en de uiteindelijke publiekswinnaar kiezen. Die prijs ging naar Yannick Staels en Karel Moeremans met hun business case rond chatbots met gebruik van het Oracle Mobile chatbot framework. Dit team haalde dan ook alles uit de kast om hun presentatie & demo kracht bij te zetten. Hun presentatieruimte was knap ingericht. Het publiek voelde zich welkom met een hapje en een drankje, mega-posters aan de muur ter verduidelijking van hun project, zelfs een interactieve tafel waar het publiek na de presentatie zelf vragen kon stellen aan de chatbot. Een terechte publiekswinnaar die werd beloond met een bedrag van 1000 euro om een opleiding naar keuze te volgen.

Slimste AXI medewerker

DSC00230.JPG

Niet alleen uit de 5 teams werd een winnaar gekozen. Er was ook een prijs voor de ‘slimste AXI medewerker’. Via de Kahoot app kon het publiek deelnemen aan een quiz met 15 vragen die betrekking hadden op de 5 gepresenteerde business cases. Na een nek-aan-nek race tussen Steven Janssens en Kim Mertens, bleek die laatste de beste leerling uit de klas. Hij werd beloond met een cadeau-cheque van Bol.com ter waarde van 100 euro. Proficiat Kim!

We want more …

Alleen maar happy faces. Veel animo bij de teams én bij het publiek. Respect bij de jury-leden, het AXI Management en last but not least de klanten waarvoor deze business cases werden uitgewerkt.

Kortom, een fijne middag met tal van enthousiaste collega’s die het beste van zichzelf gaven. Absoluut een inspiratiebron voor diegenen die dit jaar nog twijfelden om mee te doen.

Onze ambitie? Wellicht nog meer teams die zich wagen aan een uitdaging. AXI zal hen in ieder geval met veel plezier de ondersteuning geven die ze nodig hebben … Wordt zeker vervolgd.

Vragen? Neem contact op met Bjorn Vergaelen, Innovation Manager bij AXI

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s